Sisällön merkitys on viime vuosina kasvanut, kun avain kuluttajan sydämeen on tänä päivänä laadukas, viihdyttävä tai hyödyllinen sisältö. Kuluttajan vaatimukset sisällön laadulle ovat nousseet ja hyvin tuotettua sisältöä arvostetaan enemmän kuin aiemmin. TNS Media Monitor 2015 -tutkimuksen mukaan 72 % väestöstä on aiempaa selvästi laatutietoisempia mediasisältöjen suhteen. Tässä blogipostauksessa kerromme kuinka laadukas mediaympäristö vaikuttaa mainonnan tehoon. Aihe on ajankohtainen, sillä syksyn tullessa starttaa taas kansan suosikkisarjat uusine kausineen ja uutuuksineen. Katso video ja tutustu tarkemmin syksyn laatusisältöihin, jotka löydät tietenkin myös Ruudusta.

Laadukkaat sisällöt luovat laadukkaan mediaympäristön. Mainostajat ovat vuosikymmeniä uskoneet laadukkaan sisällön ja mediaympäristön vaikutukseen TV-mainonnassa. Sama asia pätee myös online-videoon. Olemme kuulleet teitä videomainonnan ostajia ja muuttaneet Ruutu Videoverkoston tuotteistusta vastaamaan paremmin tarpeeseenne näkyä laadukkaan videosisällön yhteydessä myös verkossa. 

Mediaympäristö vaikuttaa todistetusti mainonnan tehoon. TV-yhtiöiden VOD-palveluissa esitetyn mainonnan huomioarvo on jopa 53 prosenttiyksikköä korkeampi kuin muissa videopalveluissa! Laadukas mediaympäristö ja pitkät videosisällöt mahdollistavat lisäksi pidemmän, tarinallisen mainonnan hyödyntämisen, sillä pitkien videosisältöjen yhteydessä esitetty mainonta katsotaan todennäköisemmin loppuun kuin lyhyissä klippisisällöissä.  

Mainonnan huomioarvon kasvu premium-mediaympäristössä

Lähde: A study for Channel4 2014 (syksy 2015)

Mainonta katsotaan pitkissä sisällöissä loppuun

Lähde: Freewheel online monetization report (Q1/2015)

Maailmalta löytyy tutkimustuloksia toteamaan, että premium-mediaympäristö vaikuttaa mainonnan tehokkuuteen. ComScoren toteuttamassa tutkimuksessa tutkittiin brändimittareiden kehittymistä erilaisissa mediaympäristöissä pyörivissä kampanjoissa. Lopputulemana huomattiin, että premium-ympäristössä brändin tunnettuuden kasvu oli jopa 67 % korkeampi ja brändimittarit kuten suosiminen, harkinta ja suosittelu olivat kolminkertaisia. (Lähde: The Halo Effect: How Advertising on Premium Publishers Drives Higher Ad Effectiveness, comScore 2016)

Mitä tutumpi mediaympäristö käyttäjälle on, sitä luotettavampana hän kokee siellä esitetyn mainonnan. Nelonen Media ja MTV Oy teettivät tutkimuksen ruotsalaisella Inizio markkinatutkimusyhtiöllä selvittääkseen mediaympäristön merkitystä. Tutkimuksesta selvisi, että kuluttajien mielestä suomenkielinen mainonta sopii paremmin kotimaisille sivustoille (+32 %). Lisäksi kuluttajat kokivat kotimaisen sivuston turvallisemmaksi ympäristöksi tutustua mainostajaan, mikä korostui etenkin tuotetta tilattaessa (+51%). (Lähde: Finland vs The World - a quantitative experiment on how context affects digital video advertising, INIZIO Sverige AB 2016)

Ruutu Videoverkoston katselumäärät sekä tv- että muissa videosisällöissä ovat kasvaneet valtavasti.  Siksi tuomme videoverkostoomme uusia mahdollisuuksia ostaa näkyvyyttä tarkemmin eri sisältötyyppien mukaan. Uudet ostotavat mahdollistavat in-stream videomainonnan monipuolisemman käytön mainostajan tarpeiden mukaan ja varmistavat kattavan tavoittavuuden ja halutut tulokset.

Uudessa tuotteistuksessa olemme tuoneet erikseen ostettavaksi Ruutu Premium -tuotteen, joka sisältää Ruudun tv-sisällöt sekä Sanoman pitkät videosisällöt. Tämä tuote on erityisesti oikea valinta silloin, kun halutaan hyödyntää mainonnassa tarinallisuutta ja pidempää mainosmateriaalia. Tarinallisen mainonnan vaikutus on tehokas, sillä aivot käsittelevät tarinoita limbisessä järjestelmässä, missä sijaitsevat myös tunteet. Keskittynyt katseluhetki pitkissä sisällöissä takaa myös hyvän huomioarvon mainostajan viestille. 

Premiumin lisäksi toimme toisenkin uutuuden: Ruutu videoverkosto lyhyet -tuotteen, joka sisältää Sanoman kaikki lyhyet videosisällöt sekä Sanoma Gamesin sivustot. Ruutu videoverkosto lyhyet -tuotteella halutaan tarjota mainostajalle mahdollisuus edulliseen näkyvyyteen etenkin lyhyemmälle videosisällölle. Jatkossa on ostettavissa tietenkin myös koko Ruutu videoverkosto, joka on hyvä vaihtoehto, kun haluat saavuttaa kampanjallasi laajaa peittoa tai kohdentaa viestiä tarkalle kohderyhmälle.

Tutustu uusiin tuotteisiimme ja lähesty meitä, jos haluat lisätietoa!

Kaupallista syksyä toivottaa,
Videotiimi + uusin vahvistus tiimiin Mira Vaurula